Idén nyártól minden újonnan regisztrált autónak kötelező lesz feketedobozt tartalmaznia. Ez érinti a magán és vállalati szektorban használt gépjárműveket is.
Az Európai Unió döntése alapján 2024 júliusától minden újonnan regisztrált személyautó és haszongépjármű rendelkezni fog egy eseményrögzítő (EDR) rendszerrel, közismert nevén feketedobozzal. Ez az eszköz, amelyet eddig főként repülőgépekkel társítottunk, kulcsfontosságú információkat fog rögzíteni a közúti balesetek rekonstruálása érdekében.
Miért van szükség feketedobozra az autókban?
Közúti balesetek esetén a nyomozók eddig főként a helyszín elemzésére, szemtanúk beszámolóira és fedélzeti kamerák felvételeire hagyatkoztak. Ezek az információk azonban gyakran nem elegendőek a baleset pontos okának meghatározásához. A feketedoboz által rögzített adatok – például a sebesség, a gáz- és fékpedál állása, a motor fordulatszáma, a kormány forgásszöge, valamint a biztonsági rendszerek működése – nagy segítséget nyújtanak a balesetek okainak tisztázásában. Ez a közúton bekövetkező munkabalesetek elemzésénél is nagy segítség lehet.
Hogyan működik a feketedoboz?
A feketedoboz a légzsák alapegységébe építve található, és a légzsák felfújódásakor vagy a biztonsági öv feszítőjének működésbe lépésekor aktiválódik. A készülék az ütközés előtti és utáni néhány másodperc eseményeit rögzíti. Az autós feketedobozok a repülőgépekkel ellentétben nem rögzítenek hangot és nincs távoli rendszerrel való kapcsolatuk, így az adatokat csak a készülék kiszerelése után lehet kiolvasni.
Az új rendelet a sofőrön kívül nyolc személy szállítására alkalmas személyautókra, valamint 3500 kilogramm összsúly alatti pickupokra és furgonokra vonatkozik - tehát a legtöbb vállalati autót, főként a szállítmányozási szektorban érinti majd a változás.
Forrás itt.