Rengeteg megspórolt idő, kevesebb hibalehetőség a munkavédelmi vezetők számára, és a legfontosabb: biztonságosabb munkahely a munkavállalóknak. A Safeinfo Solutions Kft. szolgáltatása rendkívül megkönnyíti a vegyi anyagok adatainak a kezelését minden vállalkozás számára. Most a cég ügyvezetője, Bárczi István adott nekünk mélyebb betekintést a technológia részleteibe.
A Munkavédelemről szóló törvény alapján minden munkáltató köteles a munkahelyen fellelhető veszélyes anyagokból eredő kockázatokat értékelni. Ha azt gondolnánk, csak a vegyi gyárakban kezelnek ilyen anyagokat, nagyobbat nem is tévedhetnénk:
"Tulajdonképpen veszélyes vegyi anyagokat még a háztartásokban is használunk. Gondoljunk a takarítószerekre, fertőtlenítőszerekre, pédául a hipóra. Az üzlethelyiségünk takarításához használt vegyszereket vagy egy karbantartó műhelyben lévő kenőolajat és festéket is veszélyes anyagként definiálja a jogszabály, tehát szinte az összes gazdasági szereplő és munkavállaló érintett. Alig tudok olyan munkahelyet mondani, ahol ne lenne néhány veszélyes vegyi anyag a dolgozók közelében, amelyek hatásainak ki vannak téve.” – tudtuk meg Bárczi Istvántól, a Safetinfo Solutions Kft. ügyvezetőjétől aki államigazgási gyakorlattal vállalati környezetvédelmi vezetőként, majd tanúsító cégnél vezető auditorként, oktatóként és fenntarthatósági divízióvezetőként is tevékenykedett.
Ezek alapján kijelenthető, hogy napi szinten rengeteg veszélyes vegyi anyaggal találkozunk. Ezeknek az anyagoknak különböző olyan tulajdonságai vannak, amit munkáltatóként kötelesek vagyunk adminisztrálni és nyilvántartásba venni a biztonsági adatlapok alapján. Ezeket alapvetően a gyártó biztosítja a felhasználók számára, de a munkáltató felelőssége azok megléte és kezelése.
„Ez minden esetben egy sok oldalas dokumentum, mivel rengeteg adatról van szó minden vegyi anyag kapcsán, amelyek keverékek is lehetnek. Minden terméknek külön biztonsági adatlapja van és kötelező az ezekben foglalt információkat a dolgozó nyelvén elérhetővé tenni. – fejti ki Bárczi István.
Tömérdek adatról beszélünk, szerepel rajtuk sok egyéb között a halmazállapot, a pontos kémiai összetétel, vagy egy nagyon fontos dolog: tartalmazza az elsősegély intézkedéseket is azaz, hogy mit kell tennünk, ha például az adott anyag bőrre vagy szembe kerül, vagy lenyelés esetén, tehát egy biztonsági adatlap akár életmentő is lehet.
Bárczi István azt is megosztotta velünk, hogy elsősorban a kémiai kockázaértékeléshez szükségesek ezek az adatlapok, de más feladatok is vannak velük, például a munkáltató köteles kiszűrni, és évente jelenteni a hatóságnak a rákkeltő anyagokat. Ahol pedig sok vegyi anyag van, ott nem könnyű kiigazodni az információk tengerében. Ha belegondolunk, csak egy terméknek több oldalas a biztonsági adatlapja, van cég, ahol több száz adatlap van. Sőt olyan is, ahol több ezer.
Szerencsére van egy megoldás, ami megkönnyíti a kémiai kockázatértékelést a vállalkozások számára. Egy mesterséges intelligenciával támogatott szolgáltatás, ami felismeri a karaktereket az adatlapokon és képes egy rendkívül praktikus Excel táblázatba rendszerezni őket. Így lesz egy strukturált rendszerünk, amiben tudunk keresni, tudunk szűrni - például a rákkeltő anyagokra - és egy jól felhasználható táblázatot kapunk. Gyakorlatilag a rengeteg információ áttekinthetővé és rendszerezetté válik.
Ez nagyon sok időt és bosszúságot megspórol. Kevés munkavédelmi vezetőnek van ideje 15-20 oldalas dokumentumokat átlapozni és kikeresni például a 15. fejezetből két adatot, amelyekre szükség lehet például egy munkavédelmi ellenőrzés során. - húzza alá a szakember.
A jogszabály szerint folyamatosan nyilván kell tartani a veszélyes vegyi anyagokat és azoknak a különféle tulajdonságait. Célszerű nyilvántartani azt is, hogy megvan-e egyáltalán a magyar nyelvű biztonsági adatlap. Erre is remek megoldás ez a technológia, ahogy egy ellenőrzés lefuttatásában is hasznát vehetjük.
Nagyon fontos információ, hogy a biztonsági adatlapoktartalma Európai Uniós rendelet alapján szabályozott, amely 2020-ban változott, 2023 elejétől meg kell felelni az új szabályozásnak, erre is oda kell figyelnie a munkáltatóknak, mert ezt is ellenőrzi a munkavédelmi hatóság. Összességében a szolgáltatás nagy előnye az egészség megőrzése mellett a bírságoktól való megóvás.
2024-ben a munkavédelmi hatóság ellenőrzési terve a kémiai biztonságra és a vegyi anyagok kezelésének az ellenőrzésére fókuszál, ezért erősen ajánlott minden vállalkozásnak rendezetté tennie ezt a területet. Bárczi István a Safeinfo technológiával erre kínál hatékony megoldást.
Jelenleg úgy működik a szolgáltatás, hogy szerződéskötés után megkérem az ügyfelet, hogy küldje el az összes biztonsági adatlapot, amelyek tartalmát pár nap múlva visszaküldöm egy rendezett, strukturált és átlátható Excel táblázatban. Az adatokat átláthatóvá és kezelhető formába hozza ez a technológia, ahogy csökkenti a hibák kockázatát is. – emelte ki Bárczi István.
Hozzátette azt is, hogy tapasztalatai szerint sok cégnél a biztonsági adatlapok adatainak a használata, a kémiai kockázatértékelés elvégzése komoly nehézségekbe ütközik, így jutott eszébe az ötlet, hogy megkönnyítené a vállalkozások, illetve a munkavédelmi vezetők dolgát. Már az is megnyugvásra adhat okot, hogy ezzel könnyebben megfelelnek a jogszabályban meghatározott kötelezettségeknek. Mikor jön a hatóság, nem kell a bírságoktól tartani, és ami a legfontosabb, csökken a szabálytalan anyaghasználatból eredő balesetek kockázata is.
Ha valóban munkabaleset vagy dolgozói megbetegedés következik be, az az igazi kár. És a jogszabályi követelmények is ezeknek a károknak a megelőzését szolgálják. Tehát ha bírság fizetésre köteleznek, azt nem azért teszik, mert el akarják szedni tőlünk a pénzt, hanem azért, mert veszélyeztetjük a dolgozóinkat. Fontosnak tartom hangsúlyozni a kémiai biztonsággal kapcsolatos szabályoknál, hogy ezek célja az, hogy a munkatársaink, a munkavállalóink ne betegedjenek meg. Az emberi egészség védelme az első. – zárta gondolatait a Safeinfo Solutions Kft, ügyvezetője.