A Korn Ferry, a nemzetközi szervezeti tanácsadó cég ma tette közzé a 11. Tehetségfelvételi Trendek című jelentését, amely bemutatja azokat a globális trendeket, amelyek várhatóan alakítják a munkaerőpiaci dinamikát a következő évben.
A HR News tette hozzá a tanácsadó cég legfrissebb riportját. A Korn Ferry jelentése több mint 400 toborzó, HR vezető és talent acquisition szakember válaszaira épít, és betekintést nyújt a munkaerőpiaci kihívásokba, amelyekkel a vállalatok 2025-ben szembesülhetnek.
„Ahogy 2025-re tekintünk, a szervezetek számára komoly kihívást jelent az egymással versengő tényezők egyensúlyának megtalálása: a technológia és az emberi kapcsolat, a hatékonyság és a személyre szabott megoldások, a rugalmasság és a struktúra között” – mondta Jeanne MacDonald, a Korn Ferry Recruitment Process Outsourcing divíziójának vezérigazgatója.
Azt is hozzátette, hogy azok a vezetők, akik képesek ötvözni az adatvezérelt meglátásokat a személyre szabott stratégiákkal, nemcsak a legjobb munkavállalók bevonzására és megtartására lesznek képesek, hanem a kockázatok csökkentésével tartós üzleti hatást is elérhetnek.
A jelentésben kiemelt trendek a következőek:
A mesterséges intelligencia már szinte minden cég életében jelen van, viszont a hasznosságával kapcsolatos vélemények változnak. A válaszadók több mint kétharmada (67%) úgy véli, hogy az AI kulcsszerepet játszik majd a HR stratégiákban 2025-ben, ugyanakkor a technológia emberi oldalra gyakorolt hatása továbbra is aggodalmat kelt.
A szakemberek 40%-a óvatosságát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az AI veszélyezteti a toborzás emberi oldalát, 25%-uk pedig az algoritmusok torzítása miatt aggódik. Ez arra utal, hogy az mesterséges intelligencia továbbra is fontos szereplője lesz a személyre szabott toborzási és tehetséggondozó folyamatoknak, de körültekintően kell kezelni.
Miközben egyes üzleti vezetők arra ösztönzik alkalmazottaikat, hogy térjenek vissza az irodába teljes munkaidőben, a válaszadók 76%-a azt jelzi, hogy a cégeik továbbra is hibrid munkavégzési struktúrákat alkalmaznak. A jelentés szerint nem meglepő, hogy a HR vezetők 64%-a az egyik legnagyobb kihívásnak tartja, hogy olyan jelölteket találjanak, akik hajlandóak irodai környezetben dolgozni.
A rugalmasság kulcsfontosságú tényezővé vált a munkahelyi megtartásban, és várhatóan 2025-ben is meghatározó szerepet fog játszani, különösen akkor, amikor a vállalatoknak egyensúlyba kell hozniuk az üzleti szükségleteket és az alkalmazottak autonómiára, valamint munka-magánélet egyensúlyra vonatkozó igényeit.
A vezetők szeretnének készségekre alapozottan toborozni, de sokan nem tudják, hogyan kezdjenek hozzá – mutatják a felmérés eredményei. Ennek eredményeként a készségalapú munkaerő-felvételre való áttérés továbbra is nehézkes, mivel a vállalatok a munkakörök újradefiniálásán és a toborzók átképzésén fáradoznak.
Bár például minden negyedik HR vezető és toborzási szakember (39%) felismeri a készségalapú munkaerő-felvétel értékét, csak minden hatodik (17%) mondja, hogy 2025-ben tervezi az erre a munkaerő-felvételi modellre való áttérést.
Bár a tehetségkezelési szakemberek 45%-a szerint a vállalati kultúra és az Employer Value Proposition (EVP) kulcsfontosságú a toborzásban, azt is felismerték, hogy a vállalatoknak teljesíteniük is kell azt, amit ígérnek.
Kiderül a kutatásból, hogy a cégek, amelyek jól kommunikálják a vállalati kultúrájukat, gyakran elfelejtik fenntartani azt, ami magas fluktuációhoz vezethet. A jövő évi tervek között szerepel az EVP, azaz a munkáltatói értékígéret hosszútávú fenntartása is.
A munkavállalók olyan cégekhez szeretnének csatlakozni, amelyek befektetnek a jövőjükbe. Több mint kétharmaduk (67%) kijelentette, hogy maradnának egy cégnél, ha az előrelépési és továbbképzési lehetőségeket kínálna – még akkor is, ha nem tetszik a munkájuk.
Azonban a cégek mindössze egyharmada (30%) biztosít karrierfejlődési lehetőségeket a dolgozók számára, ami arra mutat, hogy a képzések és az előrelépési lehetőségek növelése kulcsfontosságú lenne, hogy megakadályozzák az alkalmazottak elvándorlását a karrierfejlődés hiánya miatt.
A jelentés és a globális munkaerőpiaci felmérés eredményei azt mutatják, hogy 2025-ben a vállalatoknak egyre inkább a rugalmasságra, a készségekre és a személyre szabott alkalmazotti élményre kell összpontosítaniuk, miközben továbbra is kihívásokkal kell szembenézniük a hibrid munkavégzés és a mesterséges intelligencia térnyerése miatt.